Chatka Elektryków Lasek – idziemy do niej z Przyborowa

Chatka Elektryków Lasek to miejsce dla ludzi szukających odskoczni od codzienności. W tego typu chatkach czujemy klimat dawnych wędrówek, górskich przyjaźni, a zaparzona tam herbata smakuje lepiej, inaczej. Kiedy przybyłem w to miejsce, chatkowy zaparzył mi herbatę. Usiedliśmy przy stole w ogrodzie i dosyć długo rozmawialiśmy o dawnych turystycznych wypadach w Beskidy..

W tym wpisie dowiesz się:

– gdzie leży małe Pasmo Łoska
– gdzie leży Chatka Elektryków Lasek
– jak do niej dotrzeć
– informacje praktyczne

Trasa

Przyborów – Łosek – Chatka Elektryków Lasek – Koszarawa

Chatka studencka Lasek – YouTube

Zobacz krótki film z trasy, a następnie przeczytaj o tym szlaku i chatce..

Parametry trasy:

– długość: ok. 7,5 km.
– szlaki PTTK: żółty
– najwyżej położony punkt: 866 m.n.p.m. (szczyt Łosek)
– czas przejścia w sezonie letnim bez przerw: 2,5 h.
– trudność: średnia
– po drodze: widoki m.in. na Pilsko, Babią Górę, Mędralową, Lachów Groń

Gdzie jest Pasmo Laskowskie (Pasmo Łoska)?

Różnie jest ono nazywane i różnie lokalizowane: Pasmo Laskowskie w Beskidzie Makowskim, czy Pasmo Łoska w Beskidzie Żywieckim. To nieduże pasmo, które de facto jest przedłużeniem Pasma Jałowieckiego. Jego większa część leży w województwie śląskim, a jedynie wschodni fragment – w małopolskim.

Spróbuję określić jego granice nie potokami i przełęczami, ale – co szybciej znajdziemy na mapie – koleją i drogami. Od północy i wschodu Pasmo Laskowskie oddziela od Pasma Pewelskiego linia kolejowa ciągnąca się od Jeleśni po mniej więcej Kurów Suski, Lachowice. Od zachodu i południa granicą jest droga: Jeleśnia – Przyborów – Koszarawa Cicha – i dalej droga w stronę Lachowic.

Najwyższym wzniesieniem jest Łosek. Ma on 868 m wysokości. Dawniej nazywany był również Lasek – dlatego w przewodnikach i internecie możemy znaleźć obie nazwy. Jego wysokość nie jest duża, ale ma krótkie, strome podejścia oraz nieduże hale, z których rozpościerają się ładne widoki.

Gdzie jest Przyborów i Koszarawa?

Obie leżą w powiecie żywieckim, ale należą do różnych gmin: Przyborów do gminy Jeleśnia, a Koszarawa – jest oddzielną gminą. Koszarawa graniczy z Lachowicami; jest to granica między województwem śląskim i małopolskim. Obie wsie leżą w dolinie rzeki Koszarawy, na południe od Pasma Łoska.

Gdzie jest Chatka Elektryków Lasek

Wiedząc już gdzie jest Pasmo Laskowskie i Przyborów z Koszarawą, można zlokalizować tę chatkę studencką. Położona jest przy szlaku żółtym, ok. 1 km. od szczytu Łoska. Można powiedzieć że jest ona na takim siodle między Łoskiem (868) a szczytem Zapadliska (790 m.). Najszybciej dotrzemy do niego z Koszarawy (ok. 45 min). Ja pójdę z przeciwnego kierunku – od Przyborowa.

Studenckie Schronisko Turystyczne Lasek.. Ruszamy na szlak

Miejsce mojego startu od mety dzieli ok. 4 km. Aby nie iść drogą asfaltową – samochód pozostawiłem na parkingu kościelnym w Koszarawie, a busem podjechałem do Przyborowa, do przystanku, który jest położony jak najbliżej kościoła.

Zobacz poniżej. W Przyborowie docieramy do tego mostu. Tutaj odnajdujemy szlak żółty PTTK. Zaraz za mostem skręcamy w prawo, schodzimy schodkami i kierujemy się w stronę widocznej w oddali drogi asfaltowej. Po lewej widzimy kościół w Przyborowie.

Idziemy za szlakiem żółtym drogą asfaltową, obok cmentarza. Za chwilę asfalt zamienia się w leśną drogę prowadzącą ciągle w górę. Po pewnym czasie na horyzoncie po naszej lewej stronie pojawia się Masyw Pilska.

Szlak jest dobrze oznakowany. Droga leśna wiodąca pod górę staje się coraz bardziej węższa, kamienista. Po ok. 1,5 km marszu wychodzimy na polanę z której rozpościera się widok m.in. na Babią Górę, Mędralową i Jaworzynę.

Idziemy dalej za drogą. Za chwilkę znowu wchodzimy w las. Jeśli się zamyślimy to w pewnym momencie możemy zapomnieć skręcić w lewo i stracimy szlak! Zobacz poniższe zdjęcia jak trasa prowadzi.

Cieszę się że dotarłeś do tej części wpisu. Mam nadzieję że zainspirowałem cię do zobaczenia tych miejsc. Dziękuję ci za wirtualną kawę, która pomoże mi w utrzymaniu i rozwoju bloga..

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Po ok. 3,5 km. od miejsca startu docieramy do metalowego krzyża stojącego na murowanym postumencie. W pobliżu jest też brama wjazdowa. To małe osiedle o nazwie Mierniccy. W zasadzie jesteśmy już na grzbiecie Pasma Laskowskiego. Idziemy dalej za żółtym szlakiem. Po pewnym czasie na trasie pojawiają się słupy elektryczne. Do szczytu Łoska już nie daleko..

Góra Lasek

Albo i Łosek.. Na samym szczycie zobaczymy starą tabliczkę z nazwą szczytu, wybudowany mały domek, a za nim urokliwą kapliczkę. Poniżej domku na skraju lasku odnajdziemy miejsce gdzie możemy usiąść.

Widok ze szczytu jest ładny, aczkolwiek w jego podziwianiu przeszkadzają słupy elektryczne. W dole nieopodal widzimy domy osiedla Mierniccy. Przyznam, że lepszy widok będziemy mieli idąc dalej za szlakiem w dół przez ok. 200 m. Tam na polanie pod szczytem panorama na południe jest rozleglejsza, słupy wydadzą się mniejsze, a i dostrzeżemy widoki na stronę zachodnią i północną. Zobacz to miejsce i widoki.

Z tej polany dostrzeżemy na południu królującą nad szczytami Babią Górę, bliżej nas Mędralową, Jaworzynę, Lachów Groń i Czerniawę Suchą. Na północ zobaczymy szczyty Beskidu Śląskiego i Makowskiego (Pasma Pewelskiego).

Zaczynamy schodzić z Łoska. Chatka Elektryków Lasek już niedaleko. Czeka nas dosyć strome zejście w stronę małego i w zasadzie opustoszałego osiedla Łosek oraz Chatki Elektryków. Po drodze po lewej stronie miniemy pozostałości dawnej chałupy. Przechodząc obok domów wydają się one niezamieszkałe. Popatrzcie poniżej jak dojść do chatki.

Chatka Elektrykow Lasek

Napis „Teraz Lasek” daje do myślenia. Pozostawiliśmy wszystko na dole, a tutaj – czujemy zupełnie inny klimat. To miejsce dla ludzi szukających odskoczni od codzienności.

Na ścianach chatki dostrzeżemy zawieszone ciekawe tabliczki. Schronisko to znane także jako „Chatka Elektryków”, funkcjonuje od 1971 r. Utworzona została w chałupie mającej ponad 110 lat. Pierwotnie należała ona do Wydziału Elektrycznego Politechniki Śląskiej. Obecnie jest obiektem prywatnym, całorocznym, posiadającym ok. 60 miejsc noclegowych. Warunki oczywiście mamy schroniskowe.

Obok chałupy zobaczymy ławki ze stolikami, hamaki, huśtawkę oraz miejsce na ognisko. Wewnątrz odnajdziemy kuchnię, dosyć duże pomieszczenie do spędzania czasu w dzień i wieczorem, łazienkę. Jedną salę na noclegi przygotowano na poddaszu. Szczegółowe informacje odnajdziesz na końcu tego wpisu, w informacjach praktycznych.

Koszarawa i żółty szlak.. Schodzimy do tej miejscowości

Obieramy szlak żółty. Teraz czeka nas wędrówka w dół. Przez chwilę na trasie będzie nam towarzyszył niebieski szlak chatkowy. On też doprowadzi nas do Koszarawy Centrum. Idąc dalej za żółtym szlakiem PTTK po drodze mijamy krzyż z zawieszonymi dzwonkami.

W pewnym momencie za polaną pokazaną poniżej na zdjęciu musimy zwrócić szczególną uwagę na przebieg szlaku. Wydawać by się mogło, że poprowadzi on nas za drogą ciągle w dół, jednak w pewnym momencie nagle skręca on w prawo. Zobacz to miejsce!

Idziemy leśną dróżką ciągle w dół, w stronę doliny Koszarawy, czasem stromiej, czasem łagodnie. W oddali pojawia się szczyt Lachów Gronia, sporadycznie możemy zauważyć górę Jałowiec. Kiedy już zejdziemy, czeka nas niespodzianka: musimy przejść na drugą stronę rzeki Koszarawy, a nie ma mostku..

Pierwsza opcja – przez potok jest przerzucona stalowa szyna, po której przejdziemy na drugą stronę. Dalej przejdziemy ok. 20 m. przez teren prywatny i dotrzemy do drogi osiedlowej. Akurat kiedy tamtędy szedłem (jesień 2020) dowiedziałem się, że właściciele tego terenu chcą go ogrodzić ze względu na dzikie zwierzęta. Zatem jeśli pójdziecie możecie już zastać ogrodzony teren.

Druga opcja – jeśli szyny nie będzie i/lub teren jest ogrodzony, to pozostaje nam przejść przez rzekę. Siłą rzeczy – zmoczymy buty, woda może wlać się do środka. Rozwiązanie: założenie na buty plastikowe woreczki lub reklamówki.

Pamiętajcie – rzeka po dużych opadach może dużo przybrać na sile. Wtedy pozostaje przejść po szynie i ostrożnie przemieścić się wzdłuż już ewentualnie ogrodzonego terenu. Być może lokalne władze, organizacje rozwiążą ten problem.

Idąc drogą osiedlową, za chwilę docieramy do drogi głównej. Na niej skręcamy w prawo. Zaraz nasz żółty szlak skręca z drogi głównej w lewo, w stronę Lachów Gronia. My idziemy prosto drogą przez ok. 1 km. do parkingu przy kościele w Koszarawie.

Informacje praktyczne

Chatka studencka Lasek

Telefon: 690 007 239
Email: chatkowy71@gmail.com
Strona FBhttps://www.facebook.com/Chatka-Elektryk%C3%B3w-Na-Lasku-381397645695928

Całoroczne schronisko prywatne z 60 miejscami noclegowymi w 6 pomieszczeniach. Największe pomieszczenie znajduje się na poddaszu (na ok. 40 osób). Wymagany własny śpiwór. Przy większej grupie dobrze jest skontaktować się z kierownikiem obiektu i zapowiedzieć swój przyjazd.

Wewnątrz obiektu znajduje się kuchnia, świetlica i łazienka z prysznicem, pralka. Schronisko posiada energię elektryczną i bieżącą wodę. Sieć komórkowa jest dostępna. Obok schroniska: miejsce na ognisko, hamak, huśtawki, piaskownica. W chatce nie jest sprzedawane jedzenie. Można je sobie przygotować w kuchni z własnych produktów.

Chatka Elektryków Lasek – szlaki chatkowe

– szlak chatkowy niebieski z Koszarawy Centrum (ok. 2,5 km)
– szlak chatkowy czerwony ze stacji kolejowej „Pewel Wielka” (ok. 5 km)

Koszarawa szlaki

– Koszarawa – Lachów Groń (szlak PTTK żółty, ok. 3 km w jedną stronę).
Zobacz opis tego szlaku i film: https://www.wbeskidzie.pl/lachow-gron/

– Koszarawa Cicha – Czerniawa Sucha – Jałowiec (szlak PTTK zielony, żółty, ok 6,5 km w jedną stronę)
– Przyborów – Mędralowa Zachodnia – Mędralowa (szlak PTTK zielony, czerwony, ok. 8 km w jedną stronę)

Koszarawa dojazd

Bus
Aby dotrzeć do Przyborowa lub Koszarawy najpierw musimy dojechać do Żywca. W tym mieście trzeba znaleźć busa jadącego do Koszarawy (przez Jeleśnię, Przyborów).

Samochód
Z Żywca kierujemy się na przejście graniczne w Korbielowie. Po minięciu kościoła w miejscowości Jeleśnia będziemy skręcać w lewo w stronę Koszarawy – zgodnie z tablicą kierunkową przy głównej drodze.

Pociąg
UWAGA 1
– sprawdźmy czy kursuje pociąg na linii Sucha Beskidzka – Żywiec (najczęściej nie kursuje, ale zdarzały się okresy kiedy pociąg pojawiał się na tej trasie).
UWAGA 2 – Pociągiem możemy dostać się jedynie z Żywca przez Jeleśnię do stacji „Pewel Wielka” (to nie przystanek „Pewel Wielka Centrum”; „Pewel Wielka” znajduje się jedną stację dalej). Z pod stacji „Pewel Wielka” do schroniska prowadzi szlak chatkowy.

Dziękuję ci za przeczytanie wpisu. Mam nadzieję że zainspirowałem cię do zobaczenia tych miejsc. Dziękuję ci również za wirtualną kawę, która pomoże mi w utrzymaniu i rozwoju bloga..